3.1 C
Brno
Pondělí, 22 dubna, 2024
DomůFinanceCo všechno obnáší vyřízení hypotéky a jak dlouho celý proces trvá?

Co všechno obnáší vyřízení hypotéky a jak dlouho celý proces trvá?

Date:

Nenechte si ujít

Jak na plánování důchodu pro OSVČ

Pro OSVČ je plánování důchodu nezbytnou investicí do vlastní...

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří...

Špičkové technologie, perfektní fotografie. Takové je nové vivo X100 Pro

Společnost vivo se chystá uvést na trh další průlom...

Jak léčit bolest nohy

Bolest nohy je nepříjemným a často omezujícím problémem, který...
- Komerční sdělení -časopis

Pokud se chystáte koupit nemovitost a potřebujete vyřešit její financování, je důležité porozumět, co vše tento proces obnáší a jak se na něj nejlépe připravit. Společně teď nahlédneme do procesu, který, pokud jste úplným nováčkem, může být velmi náročný. Ale s těmito informacemi vás jen tak něco nepřekvapí.

Základy pro ty, kdo se s hypotékou ještě nesetkali

Předtím, než se ponoříme do podrobností o samotném procesu, je důležité pochopit, co hypotéka vlastně je a proč je potřeba zvážit i výdaje nad rámec jejích splátek.

Jednoduše řečeno, hypotéka je dlouhodobý úvěr, který je zajištěný právě koupenou nemovitostí. V případě, že dlužník není schopný splácet, může věřitel nemovitost zabavit a prodat, aby si tak zajistil návrat svých peněz.

Vyřízení dobré hypotéky pro vás může znamenat rozdíl mezi poklidným splácením a finančním bojem, který může vést až ke ztrátě domova. Musíte si uvědomit, že hypotéka není jen o samotné půjčce, ale i o celkovém plánování vlastnictví nemovitosti. Je potřeba promyslet i další pravidelné a obzvláště nepravidelné výdaje spojené s vlastnictvím nemovitosti. Údržba, opravy a modernizace domu nebo třeba fond oprav při vlastnictví bytu v bytovém domě, to vše jsou další tisíce měsíčně.

Přípravy a potřebné dokumenty

Obecně by se dalo říct, že je lepší se nejprve připravit, zjistit své reálné možnosti (na jak vysokou částku se svými příjmy dosáhnu) a po té až začít hledat dům či byt. No, v praxi to však funguje spíše tak, že někde „vyběhne“ parádní domek nebo krásný byt a honem se jde vyřizovat hypotéka.

Zásadní roli hrají vaše příjmy a to, zdali disponujete volnými finančním prostředky. Část z kupní ceny domu budete hradit ze svého. Hned na začátku koupě to bude rezervační poplatek v případě zájmu o konkrétní nemovitost. Jakou máte bonitu, to už je na vyhodnocení konkrétní banky. Pro lepší možnosti výběru se značná část žadatelů obrací na hypoteční poradce, kteří zařídí nabídky od více poskytovatelů najednou.

Pro každou banku budete řešit doložení příjmu. U zaměstnanců standardně formulářem, který vyplní zaměstnavatel. Pro podnikající to budou daňová přiznání, běžně za dva roky zpětně. U manželů se zohlední oba příjmy, ale také samozřejmě kompletní výdaje rodiny. Do příjmů se započítává i rodičovský příspěvek nebo třeba invalidní důchod, výsluhy apod.

K dalším dokumentům pro hypotéku bude patřit odhad nemovitosti od znalce (běžně znalec vybraný bankou), rezervační smlouva a kupní smlouva. V pokročilejší fázi vyřizování hypotéky přibyde zástavní smlouva, která bance zajistí právo na nemovitost v případě nesplácení hypotečního úvěru.

Taková perlička… Pokud jste doposud nikdy nevyužili žádný bankovní produkt (kromě vedení osobního účtu), pro banku budete trošku zvláštní. Můžete se tak setkat i s doporučením, abyste si vyřídili menší úvěr (nebo kreditní kartu, kontokorent), pár měsíců jej spláceli a po té doplatili. Stačí taková rychlá půjčka, po které máte pro banku historii jako klient, který řádně splácí.

Průběh vyřizování v praxi

Reálný průběh vyřizování hypotéky (při již vybrané a rezervované nemovitosti) tak začíná samotným podáním žádosti o hypoteční úvěr a doložením příjmů. Následuje znalecký posudek nemovitosti a v případě potřeby si banka vyžádá další doplňující dokumenty (například výpisy z účtu, bezdlužnost na úřadech u podnikatelů atd.).

Tzv. odhad nemovitosti standardně hradíte vy, měla by to být částka v řádu jednotek tisíc korun. Znalec nemovitost prohlédne, zaměří (nebo vyjde z projektové dokumentace) a následně posudek dodá bance. Pokud má pro banku nemovitost o něco nižší hodnotu, budete muset navýšit částku, kterou do koupě dáváte, ze svého. Aktuálně je běžných 20 % z ceny nemovitosti.

Jsou-li v pořádku doložené dokumenty, může dojít k podpisu hypoteční smlouvy. Finanční prostředky pro prodávajícího mějte do vypršení veškerých lhůt uložené v notářské či advokátní úschově. Uvolněné tak budou až ve chvíli, kdy je vše na 100 % v pořádku a vyřízené.

Časový rámec a různé (ne)podstatné drobnosti

Krom pečlivé přípravy je pro vyřízení hypotéky důležité mít představu také o tom, jak dlouho může celé to vyřizování trvat a co vás ještě může překvapit. Časový rámec pro vyřízení hypotéky se může výrazně lišit v závislosti na konkrétních okolnostech a zvolené finanční instituci, ale obecně můžeme hovořit o několika týdnech až několika měsících od podání žádosti po finální schválení.

Jednotlivé fáze, jako je ověřování dokumentů financující bankou, hodnocení nemovitosti a finální schválení, mohou trvat různě dlouho. Například hodnocení nemovitosti může trvat několik dní až týdnů, což vlastně kontrola vaší finanční historie a situace také. Bohužel často neprobíhají ve stejnou dobu.

Další úkony, jako je zápis změny vlastnického (a zástavního) práva do katastru nemovitostí, mají přesně dané lhůty, a to mezi 20 a 30 dny. Celkovou dobu vyřízení samotné koupě, myšleno po předání nemovitosti, tak nezaměňujte s dobou vyřízení hypotéky (od podání žádosti po podpis hypoteční smlouvy). Celková doba vyřízení koupě včetně vyřízení hypotéky je tedy několik měsíců.

Po všem tom běhání, vyřizování a papírování na vás na konci čeká odměna v podobě klíčů od nového domova. A další papírování.

Pro řádné předání nemovitosti je samozřejmostí podepsání předávacích protokolů, zaznamenání stavu elektřiny, vody či plynu a určitě také sjednání pojištění nemovitosti s vinkulací pro úvěrující banku. Pojištění je ideální sjednat tak, aby v den předání již platilo a krylo případné škody.

A rada závěrem? Pokud chcete proces urychlit, ujistěte se, že máte všechny potřebné dokumenty připravené a správně vyplněné. Komunikujte s bankou a buďte proaktivní při vyřizování jakýchkoli požadavků. Před podpisem hypotéky je důležité seznámit se s podmínkami vašeho hypotečního úvěru a možnostmi předčasného splacení nebo refinancování, které mohou v budoucnu nabídnout finanční úspory.

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek
Předchozí článek
Další článek